utorok 18. decembra 2012

Vianoce na slovenskú nôtu (2)


S utorkom prichádza aj ďalší článok v našom vianočnom projekte. 
Dnes Vám  svoje Vianoce predstavia Martina Monošová a Jana Benková.

****

Určite sa zastavte aj u Sue na blogu, kde si môžete prečítať, aké sú Vianoce podľa Tiny Van der Holland a Michaely Elly Hajdukovej. :)
......................................................................................................................................

Martina Monošová

1. Pre každého znamenajú Vianoce čosi iné. Pre deti kopec darčekov, pre tých starších spoločné chvíle s rodinou alebo čosi duchovnejšie. Čo znamenajú tieto sviatky pre Vás?

Všetko v našom živote vychádza z našich koreňov a vyvíja sa podľa toho, ako sa vyvíja naša osobnosť. Rovnaké je to, samozrejme, aj s Vianocami. Pre dieťa sú synonymom toho, čo nájde pod stromčekom, ale ako človek dospieva, starne, začína chápať hlbší zmysel všetkého. A teda aj Vianoc. Pre mňa sú Vianoce synonymom rodiny a pokoja.
A je to jediný sviatok, ktorý rešpektujú aj vojaci a sú kvôli nim schopní odložiť boj...

2. Slovensko je krajina plná zvykov a tradícií. Tie vianočné sa dodržiavajú v nejednej rodine. Či už je to prekrajovanie jablka, kaprie šupiny pod obrusom alebo mnohé iné menej známe. Aké tradície sa dodržiavajú u Vás?

Podobne ako Veľká noc, i Vianoce pre mňa predstavujú hlavne tradíciu, vychádzajúcu z tradície náboženskej. Prežívam ich intenzívne a sú pre mňa dôležité v každom detaili: od vianočných dekorácií, veľké nákupy, posielanie (zásadne vlastnoručne písaných) pozdravov a varenie, až po balenie darčekov. Nemyslím si ale, že človek by mal svoj bežný stereotyp podriadiť prípravám za každú cenu. Chcem tým povedať, že dôležitý je pokoj a atmosféru, ktorá vychádza z človeka a nie uštvať sa kvôli tradičným dvanástim vlastnoručne upečeným druhom pečiva, či drahým darom pre blízkych, ktoré nás zruinujú ešte aj finančne.

3. Ľudia prežívajú Štedrý deň rôzne. Mohli by ste nám opísať, ako prebieha ten váš?

Tradície našej rodiny, tak ako sme ich zažívali ako deti, sa snažím dodržiavať. Niektoré niekedy nestihneme, niekedy sme s manželom doma iba sami dvaja, ale pri dodržiavaní tradícií je vždy najdôležitejšia predovšetkým vianočná pohoda. Na Štedrý deň obedujeme tradičnú polievku zo sušených húb, ale huby z nej sa dávajú až do praženice na štedrovečerný stôl. Okolo štvrtej popoludní sa vyberieme na cintorín, zapálime sviečku starým rodičom a odtiaľ ideme do kostola. Po bohoslužbe sa chystá stôl a vyprážajú ryby. Pred večerou sa pri sviečke pomodlíme, a potom sa už začína hodovacia časť. Večera je tradičná: oplátky s medom a cesnakom, kapustnica s hubami, slivkami, údeným a klobáskami, spomínaná praženica a zemiakový šalát s vyprážanou rybou. Môj manžel je zvyknutý na rezanie jablka pred večerou a na šošovicovú polievku. A keďže je to štedrovečená večera, tak sme v pohode pridali jablko a máme dve polievky. No a kto vstane od stola, o rok tu už nebude - preto sa vstáva až po večeri. A potom sa už rozbaľujú sa darčeky.

4. Skúste sa na chvíľu vrátiť späť do detstva. Ako si spomínate na Vianoce zo svojich detských čias?

Na malý zázrak, ktorý sa podaril mojim rodičom: všetci sme sedeli v obývačke, nikto nevyšiel a ani nevošiel z izby a zrazu boli pod stromčekom darčeky. Netuším kedy a ani ako ich tam prepašovali. A potom, ako sa rodičia každý rok snažili potajomky chystať stromček. Dvadsiateho tretieho nás uložili spať a ráno na Štedrý deň už tam stál v plnej paráde! A samozrejme, že aj ten priniesol Ježiško.

5. Neodmysliteľnou súčasťou Vianoc je aj vianočný stromček? Ako vyzerá ten váš? Dávate prednosť živému stromčeku alebo umelému? Uprednostňujete jednofarebnú výzdobu, mix farieb alebo prírodnú výzdobu?

V našej rodine trpia ženy špeciálnou posadnutosťou na vianočný stromček: musí byť predovšetkým krásny. Doma máme umelý, lebo si myslím, že najviac chráni životné prostredie. Už 12 rokov ho zdobím dokola a nemám pocit žiadnej újmy. Kedysi sa mi mnoho rokov páčila červená výzdoba, ale pred pár rokmi som si kúpila ozdoby v perlovej farbe. Na stromček však nedávam salónky a ani čokoládky, lebo ani mne a ani manželovi skrátka nechutia...

6. Každého z nás isto poteší darček, či už ho očakávame alebo nie. Aké darčeky urobia radosť Vám a akými darčekmi zvyknete obdarovávať svojich blízkych?

Veľmi rada rozdávam darčeky, ale keďže iba málokto sa mi dokáže trafiť do vkusu, nijaké dary neočakávam. Vždy si niečo malé kúpim aj pre seba, aj si to zabalím a položím pod stromček. Druhým dávam dary, o ktorých viem, že si ich sami nedoprajú alebo dlho odkladajú ich kúpu alebo dary, ktoré sú trošíčku niečo extra, ale zasa nie prehnane. Ak neviem, čo darovať, bežná kozmetika je vždy dobrá voľba. Nikdy by som však druhej osobe nekupovala nový parfum či drahý šperk, lebo to je príliš osobná záležitosť. Alebo nejaký drahý dar, kvôli ktorému by sa mi druhý cítil zaviazaný. Darček má spôsobiť radosť, obdarovaného má potešiť. Má ukázať, že ste si naňho spomenuli a venovali ste výberu daru svoj čas a energiu. Vôbec nejde o to, niekomu vyraziť dych. A rozhodne by som pod stromček nedarovala peniaze: to je úplne zle pochopený zmysel vianočného darčeka...

7. Pred Vianocami obvykle býva zhon. Nakupovanie darčekov, pečenie. Nechávate si to na poslednú chvíľu alebo darčeky nakupujete v predstihu?

Darčeky si vždy nechávam na december, ako ďalšie predvianočné „naladenie sa“, a potom ich nakupujem tak, ako mi to vychádza. Vždy podniknem dva-tri nákupné výlety a potom sa teším, keď si ich postupne balím. 
Hoci mi nikto neverí, že sa to dá, prípravu pečiva už roky vynechávam. Namiesto pečiva nakúpime oriešky a sušené a čerstvé ovocie. Na Štedrý deň prichystám nejaký poriadny zákusok, ktorý si po každom hlavnom sviatočnom jedle doprajeme ako dezert. A úplne to stačí aj pre prípadných návštevníkov. 

8. Každoročne počas Vianoc zaplnia televízne stanice vianočné filmy a rozprávky, či už tie chronicky známe alebo nové. Ktoré si Vy radi pozriete?

Vždy sa na tento maratón rozprávok a filmov veľmi teším. Vianoce by ani neboli bez Troch orieškov pre popolušku, či filmu Sám doma. Vždy ma dojme scéna v kostole, keď sa Kevin po prvýkrát rozpráva so staručkým susedom... 
A potom je tu ešte tá jedna fantastická reklama s dievčatkom, oteckom a zlatým prasiatkom , ktorá nám už mnoho rokov celý december dokresľuje predvianočnú atmosféru.

9. A ešte poslednú otázočku. Čo by ste zaželali svojim čitateľom k Vianociam?

Želám (nielen) svojim čitateľom hlavne pokoj v duši, aby si cez Vianoce dokázali užiť svojich blízkych, aby našli zmierenie sami so sebou, ktoré by im vydržalo po celý rok a aby vo svojom živote uvideli všetky dary, ktoré im už osud priniesol.

Na záver by sme sa Vám chceli veľmi pekne poďakovať, že ste si našli čas a zodpovedali naše otázky a zároveň by sme Vám chceli popriať príjemné prežitie vianočných sviatkov.

***

Jana Benková

1. Pre každého znamenajú Vianoce čosi iné. Pre deti kopec darčekov, pre tých starších spoločné chvíle s rodinou alebo čosi duchovnejšie. Čo znamenajú tieto sviatky pre Vás?

Lásku a pohodu. Vždy ich trávim s tými najbližšími, s mojím priateľom, rodičmi, mojím bratom a sestrou a jej rodinkou. Milujú ma, ja ich, a viem, že nič hodnotnejšie neexistuje.

2. Slovensko je krajina plná zvykov a tradícií. Tie vianočné sa dodržiavajú v nejednej rodine. Či už je to prekrajovanie jablka, kaprie šupiny pod obrusom alebo mnohé iné menej známe. Aké tradície sa dodržiavajú u Vás?

Prekrajujeme si jablko, jeme oblátky. A klasické vianočné jedlá ako hubová polievka alebo kapustnica, zemiakový šalát a rybu - to všetko pripravuje najmä moja maminečka zlatá najlepšie na svete. A o tom, aké koláčiky vie robiť, by som mohla písať hodinu.

3. Ľudia prežívajú Štedrý deň rôzne. Mohli by ste nám opísať, ako prebieha ten váš?

Krásne. Keďže vtedy už máme upratané, napečené, a praktické darčeky tým, čo ich potrebujú viac než my, odnesené, a aj ozdobený stromček, dlho spinkáme. Potom pripravujeme slávnostný obed, popoludní ideme na prechádzku, ak je sneh, užívame si nielen jeden druhého, ale aj zimné radovánky. Potom chystáme slávnostný večerný stôl, večeru a tie krásne prekvapenia pod stromček. Všetci máme vypnuté mobily a užívame si výhradne rodinnú pohodu.

4. Skúste sa na chvíľu vrátiť späť do detstva. Ako si spomínate na Vianoce zo svojich detských čias?

Boli vždy pohodové a krásne práve tak, z akej rodiny plnej lásky pochádzam. Želám si, aby také boli vždy.

5. Neodmysliteľnou súčasťou Vianoc je aj vianočný stromček? Ako vyzerá ten váš? Dávate prednosť živému stromčeku alebo umelému? Uprednostňujete jednofarebnú výzdobu, mix farieb alebo prírodnú výzdobu?

Každý rok si robíme iný, vianočné ozdoby máme klasické, ale každý rok ich dopĺňame o niečo, čo vyrobíme sami a vymyslí naša fantázia. Užívame si najmä jeho zdobenie. Živý stromček nekupujeme už roky, načo ničiť niečo živé a také krásne len kvôli výzdobe obývačky...

6. Každého z nás isto poteší darček, či už ho očakávame alebo nie. Aké darčeky urobia radosť Vám a akými darčekmi zvyknete obdarovávať svojich blízkych?

Pre mňa sú darom voľné dni a prítomnosť tých ľudí, ktorých najviac milujem. Aj ja sa im snažím vracať najmä to srdce, takže tie hmotné darčeky bývajú u nás skôr len doplnkom sviatkov. Najviac sa mi na nich páči vymýšľanie, nakupovanie a potom balenie do zlatého alebo červeného papiera podľa vlastnej fantázie.

7. Pred Vianocami obvykle býva zhon. Nakupovanie darčekov, pečenie. Nechávate si to na poslednú chvíľu alebo darčeky nakupujete v predstihu?

V predstihu. Moje povolanie hovorkyne v politickej strane v ostatných piatich rokoch ma vyžadovalo celú počas 7 dní v týždni, tak som si nestíhala vychutnať december, príchod zimy a sviatkov, aj darčeky som vymýšľala v strese a zhone. Tento rok si všetko krásne užívam, teším sa z každej snehovej vločky, ktorá pristane na mojom nose či ofine, keď som s kamarátkami na vianočných trhoch, ale aj z vône medovníčkov a prvých vianočných koláčikov, čo pečie moja mamina. Stretávam sa s priateľmi, prechádzam sa po zasneženej Bratislave a nikam sa neponáhľam... Úžasné. Už som aj zabudla, ako chutí krásne spomalený deň.

8. Každoročne počas Vianoc zaplnia televízne stanice vianočné filmy a rozprávky, či už tie chronicky známe alebo nové. Ktoré si Vy radi pozriete?

Tri oriešky pre Popolušku sú jasným favoritom. Je mi však ľúto, že televízie veľmi podceňujú svojich divákov, a hoci ich chápem, že každý rok chcú divákovi ponúknuť aj klasické obľúbené filmy a rozprávky, azda si ani nepamätám, že by ponúkli aj niečo nové, čo sme nevideli 800-krát...

9. A ešte poslednú otázočku. Čo by ste zaželali svojim čitateľom k Vianociam?

Mojim čitateľom, čitateľkám a priateľom želám krásne Vianoce plné lásky a pohody, nech ich môžu tráviť s každým, koho ľúbia. Nech ich tieto sviatky nabijú energiou a silou na celý ďalší rok. 

Na záver by sme sa Vám chceli veľmi pekne poďakovať, že ste si našli čas a zodpovedali naše otázky a zároveň by sme Vám chceli popriať príjemné prežitie vianočných sviatkov.

Ja ďakujem viac a vážim si Vašu pozornosť, ďakujem
Jana

......................................................................................................................................
Zajtra na Vás čakajú odpovede autoriek Beaty Štrauchovej, Silvie Koscelanskej, Deni Arpášovej a Moniky Macháčkovej. :)

A ešte čosi na vianočnú atmosféru. :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem, že komentujete moje články, veľmi si to cením. Snažím sa na každý komentár, skôr či neskôr odpovedať. :) Prosím vás, nepoužívajte v komentároch vulgárne a urážlivé slová.